وبلاگ شخصی فرهاد داودوندی
 
فروشگاه لوازم یدكی اتومبیل ، نجوم ، ورزش ، شطرنج، هنر و علم در بروجرد
tabligh


هوا آلوده نیست،


فكرها آلوده شده اند كه هوا كثیف شده است.



نوشته: آقای مجید گودرزی مدرس دانشگاه


سالهای زیادی است كه آلودگی هوا نفس های شهروندان شهرهای بزرگ را به مخاطره انداخته است و جای تاسف دارد كه منافع عده ی كثیری با این آلودگی ها همسو شده است. متولیانی كه مدام شانه خالی می كنند و مردمی كه در هوای گازهای سمی در حال تنفس هستند.سازمانهایی كه به دادن پاسخهای سربالا عادت كرده اند و مردمی كه هیچ پناهی برای برون رفت از شرایط بد فعلی ندارند.

در ابتدا باید پرده از یك اشتباه راهبردی در سیاستگذاری های كلان برداریم. جایی كه یك كالای تك كاربردی و آلوده كننده جای یك كالای چند كاره با آلودگی بسیار پایین را گرفته است. بله درست است در بیشتر كشورهای جهان سوختهای فسیلی از جمله گاز در نیروگاههای نزدیك به پالایشگاهها تبدیل به انرژی الكتریكی شده و برق تولیدی منتقل می گردد و نه خود گاز. در این كشورها بخاطر متمركز بودن تاسیسات تبدیل انرژی امكان مقابله با آلودگی های زیست محیطی اینگونه انرژی ها بسیار آسان و متمركز است. اما در كشور ما با صرف هزینه های وحشتناك و بسیار زیاد سوخت گاز كه تنها كاربردش تولید گرماست و حركت خودروها، جایگزین انرژی برق شده است انرژی برق صدها استفاده می تواند داشته باشد و خطرات آن نسبت به گاز بسیار پایین است و از ایمنی به مراتب بالاتری برخوردار است.

در شهری همانند تهران بیش از 4 میلیون خانوار زندگی می كنند كه در ابتدای فصل سرما اگر هر خانوار تنها یك وسیله گرمایشی همانند بخاری روشن كند 4 میلیون وسیله شروع به ایجاد گازهای سمی می كنند. این در حالی است كه این وسایل فاقد هر گونه صافی هوا و نیز بازرسی دوره ایی می باشند. و در بدتر موضوع برچسب انرژی اكثر تولیدات داخلی از Gپایین تر است و حتی برای یك دقیقه هم امكان ایستادن در مسیر خروج دود این وسایل ممكن نیست.

اما مسئولین مدام برای اخذ معاینه فنی و فروش محصولات جدید سراغ خودروهایی می روند كه اولا" دارای كنیستر برای جلوگیری از انتشار گازهای آلوده است و ثانیا"بازرسی دوره ایی دارند و ثالثا"برچسب انرژی آنها بسیار بالاتر از بخاری های گاز سوز است.

ایجاد منطقه ی زوج و فرد و طرح ترافیك و فروش ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه طرح ترافیك بدترین سودجویی از ریه های مریض مردم است. آیا اگر مردم هزینه ورود به طرح ترافیك را بدهند دیگر خودروها آلوده كننده نیستند!؟ و وقتی مردم هزینه ورود به طرح ترافیك را می پردازند این وجوه صرف كجا می رود كه هوا هر روز آلوده تر می گردد؟

بودجه ی سهم حمل و نقل عمومی هم یكی از اعتباراتی است كه سالهاست تخصیص پیدا نكرده است و یا مقدار آن حداقل به اندازه فروش خودروهای شخصی رشد نداشته است. سهم انرژی اتمی هم بقدری ناچیز است كه امید جایگزینی آن با انرژی های موجود شاید یك خیال پردازی باشد. اگر هم بنا باشد این انرژی وارد شبكه توزیع شود قطعا" قبوض تصاعدی برق مانع از جایگزینی آن با سوختهای فسیلی خواهد شد.

در اكثر كشورهای دنیا بیمه‌ها بخاطر بالا رفتن هزینه های درمان مقابله جدی‌ایی با برخی زیادی خواهی ها و فسادهایی می كنند كه به سلامت مردم آسیب می زنند و باعث فشار بر بیمه ها می گردد. اما در ایران بخاطر دولتی بودن اكثر بیمه ها آسیب زنندگان به سلامت مردم فقط در صورتی كه سیاسی گردد، قابل پیگیری است.

اشتباه راهبردی جایگزینی گاز بجای برق، عدم وجود دستورالعمل های الزام آوار برای بازرسی و تعمییرات دوره ایی وسایل گرمایشی بخصوص بخاری های گازی، عدم الزام به رعایت استاندارد های بالاتر در تولید كالاهای گرمایشی، متعادل نبودن رشد نیازبه حمل و نقل عمومی با بودجه های اختصاص یافته، ارائه آمارهای غلط و گمراه كننده درخصوص آلاینده های اصلی، دولتی بودن سلامت و در نتیجه عدم پیشگیری از انتشار آلاینده ها، فروش طرح ترافیك و سودجویی و خباثت در خصوص به مخاطره افتادن سلامت مردم، نبود نیروی بازدارنده برای استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی و... همگی علت های آلودگی هوای كلان شهرهای ایران است.

مجید گودرزی

مدرس دانشگاه





طبقه بندی: اجتماعی، 
برچسب ها: مجید گودرزی، هوا آلوده نیست، فرهاد داودوندی، مجید گودرزی مدرس دانشگاه،  
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 1 آذر 1395 توسط فرهاد داودوندی
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظ